מומחי כללית מסבירים מה כדאי לאכול בט"ו בשבט

עפר גדנקן No Comments on מומחי כללית מסבירים מה כדאי לאכול בט"ו בשבט

פירותיך מתוקים? לקראת ט"ו בשבט חושפת הגב' מריאנה אורבך מנהלת היחידה לתזונה קלינית במחוז דן-פ"ת בכללית את כל מה שחשוב לדעת על הפירות המיובשים • תאנה, פפאיה, משמש, חמוציות או אולי בכלל אגוזים? • איזה ערך תזונתי יש בכל פרי? מהן הסגולות הבריאותיות? ומה אסור לתת לילדים מתחת לגיל חמש?

צילום: Miriam Alster/Flash90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"טו בשבט הגיע חג לאילנות", זהו השיר השגור בפי הילדים כבר שנים רבות. אך האם הפירות היבשים המעטרים את מדפי החניות והשווקים שלושים יום קודם החג, עדיין מחזיקים בסגולות הנפלאות של 'פרי העץ'?

לקראת ראש השנה לאילנות המתקרב, מפרטת הגב' מריאנה אורבך מנהלת היחידה לתזונה קלינית במחוז דן-פ"ת בכללית, את התהליכים שעובר הפרי היבש כל הדרך מעץ להצלחת ואת המרכיבים התזונתיים של כל פרי.

בתהליך ייבוש הפירות מתאדים המים, נפח הפירות קטן והם הופכים למזון מרוכז המכיל: סיבים תזונתיים, מינרליים כגון: סידן, ברזל, סוכרים וכמות קטנה של ויטמינים, מינרלים וחלבונים.

כל הפירות המיובשים עשירים באשלגן, ובסידן הנמצא בכמויות גדולות בתאנים מיובשות ובחרובים. הפירות המיובשים עשירים גם בברזל הנמצא בכמויות גדולות בעיקר בתאנים, משמשים ושזיפים ובסיביים תזונתיים המשפרים את פעולת מערכת העיכול.

גם האגוזים, השקדים ומיני גרעינים עשירים בחומצות שומן ומינרלים המיטיבים עם בריאות הלב, כלי דם ושומנים בדם. כדאי לשלבם במינון נכון, כיוון שהם מכילים במקביל גם סוכרים וקלוריות רבות.

פפאיה מיובשת מכילה בטאקרוטן, הידוע בתרומתו לבריאות העין ובמניעת סוגים שונים של מחלות ממאירות. אפשר למצוא בה גם שפע אשלגן שמסייע לאיזון והורדה של לחץ דם, וכן אנזים בשם פפאין שמפרק חלבונים ולכן מסייע בתהליך העיכול. כמו בכל הפירות, יש בה גם סיבים תזונתיים שמסייעים למערכת העיכול. אך חשוב לדעת כי הצבע הכתום המקורי של הפפאיה, לא נשאר בחתיכות המיובשות, ואת הצבעוניות הניכרת משיגים על ידי תוספת של צבעי מאכל וחומרים משמרים.

גם המשמש עשיר באשלגן, סיבים תזונתיים וברזל, רכיב התזונה החיוני לשמירה על נפח דם תקין – מניעת אנמיה, ויש לו השפעה משמעותית על יכולת הריכוז והערנות שלנו. במשמש מיובש, אין תוספת סוכר, מה  שהופך אותו לאופציה מוצלחת כחטיף. שתיים עד שלוש חתיכות ממנו מהוות מנת פרי אחת.

גם החמוציות הן חלק בלתי נפרד משולחן הפירות היבשים שמעטר את החג. למרות שאינן שייכות לשבעת המינים ולא לפירות הארצישראליים המסורתיים לעיתים קרובות הן יחליפו את הצימוקים המסורתיים. החמוציות נחשבות בריאות בזכות נוגדי חמצון שמסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם, סוכרת, בהאטת תהליכי הזדקנות ושמירה על תפקוד תקין של המח, גם הצבע האדום שלהן הוא טבעי לגמרי ולרוב אינן מכילות חומרים משמרים נוספים.

ד"ר רון ברנט, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) במרכז שניידר לרפואת ילדים, מזכיר כי אין לתת לילדים מתחת לגיל 5 פיצוחים מסוגים שונים כמו: אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו ושקדים וכן חשוב מאוד להקפיד שלא להשאיר בהישג ידם של תינוקות וילדים עד גיל 5 פיצוחים מכל הסוגים. כמו כן, חשוב לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם על מנת למנוע חנק ולהוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

בשל הסגולות הבריאותיות הרבות של הפירות המיובשים, ממליצה המנהלת היחידה לתזונה קלינית בכללית לגוון ולהעשיר את התפריט היומי ב"פירות יבשים", לא רק בט"ו בשבט, אלא בכל ימות השנה ולהעדיף אותם על פני חטיפים ודברי מתיקה שונים אחרים כגון: חטיפים,עוגות, מאפים וכד' שאינם תורמים לבריאות. אך חשוב לשים לב לאכול את הפירות היבשים במינון הנכון היות והם גם סוכרים וקלוריות רבות.

רגע לפני שאתם רצים למלא את עגלת הקניות בפירות יבשים, חשוב שתדעו כי אתם יכולים לייבש לבד מעודפי פירות שיש לכם. כדי לבצע את הקסם הבא תצטרכו שתי רשתות ברזל צפופות ונקיות, מהסוג שמונע חדירת חרקים. על אחת משטחים את הפרי (או הירק – למשל עגבניית שרי) אחרי ששטפתם היטב ואת הרשת השנייה מניחים מעל. ממקמים את הרשתות עם הפירות במקום מלא שמש ולהמתין לייבוש. חשוב לשמור את הפירות בקירור כדי למנוע קלקול.



0 תגובות